Kreativitet

Tak til alle deltagerne på webinar om kreativitet i det terapeutiske rum – jeg fik selv fornyet energi og inspiration, tak 🙏

Ikke alle klienter kalder på oplevelser med flere sanser – andre tørster efter det, fordi ordene binder, hæmmer eller skjuler mere end godt er.

Det terapeutisk kreative hænger hurtigt sammen med det at eksperimentere – forsøge sig ud i ukendt land med hvad der nu end viser sig af indfald. På den måde bliver terapirummet nogle gange omdannet til en helikopter, der kan flyve i tiden, gulvtæppet bliver til en øde ø, halstørklædet til en tidslinje man kan gå på og kaffekoppen til den dumme chef osv…

Vi kom omkring rigtig mange ideer til at blive, ved det der er (fænomenologien) og give det liv på alle mulige måder. Vi fik klargjort den markante forskel på det at anvende teknikker og så det at invitere til kreative eksperimenter : skabende forsøg som det jo betyder direkte oversat.

Hertil vigtige overvejelser omkring tivoli-terapi versus dyb embodied læring hvor præmissen er SÅ LIDT SOM MULIGT OG SÅ MEGET SOM NØDVENDIGT – men ikke nødvendigvis kun inden for det verbalt kognitivt undersøgende.

 

Stolearbejde

Nogle gestaltterapeutiske strømninger tager afstand fra stolearbejde – fordi det bliver en teknik – en fastfrossen form og fordi man kan mene, at det dialogiske/kontakten mellem terapeut og klient bliver brudt.

Tja, sådan kan det godt være. For mig må der gerne være både leg og latter i terapien – det er absolut lige så lærerigt og forløsende som seriøst arbejde og tårer. Jeg har virkelig set klienter have glæde – nærmest miniåbenbaringer ved pludselig at se nogle indre knuder og forhold gjort synlige som på et lærred uden for dem selv – så hvorfor så ikke bruge rummet, farverne, formerne, figurerne?

Dog er præmissen altid, at VÆRE OPTAGET AF DET DER SKER – IKKE AT FÅ NOGET TIL AT SKE. Nogle gange er det der sker, bare et fælles vovemod til at kaste sig ud i et undersøgende eventyr med de forhåndsværende magiske remedier.

Næste webinar er til oktober og handler om “Magt og sprog i det terapeutiske rum”. Igen bliver vi lavpraktiske og sætter spot på de små ords betydning, sproghygiejne, som Bent Falk ville kalde det. Hertil arbejde med sprogmetaforer og hvordan du ved sproglig opmærksomhed kan holde dig til processen og ikke gå i indhold og forklaringer.

Som en klient sage til mig i ugen, der gik – “Jeg taler hurtigt, fordi jeg er bange for, at nogen skal tage ordet fra mig”. Det var hendes måde at holde på en slags magt … og så gik vi på opdagelsestur i magtens korridorer – eller måske rettere på afmagtens smattede skrænter.

Glæder mig til oktober webinar 🙂

Betinna